2. december: Det er jo bare en jakke

Meget af det, jeg har lært i Rusland har jeg ikke lært på universitetet. Jeg har for eksempel lært, at russiske kvinder ikke går med store vandrestøvler om vinteren, selvom det ville være mest praktisk, at kun turister og skoleelever går med rygsæk og at jakker skal være ensfarvede.

Ok, det var måske også dumt at flytte til Rusland med en dansk vind og vandtæt jakke i alle lysreguleringens farver – og blå. Men som spejder har jeg altid tænkt mere på det praktiske end det moderne. En mangefarvet jakke er god at have i trafikken, let at genkende og så var den både billig og vandtæt!

Jeg opdagede det ikke selv, men når jeg om morgenen stod med en hånd i en løkke og svajede søvnigt frem og tilbage i bussen mellem Korablestroitelej og 10-aja Linija, var der et væld af buspassagerer, der lå mærke til mig. Mine venner begyndte snart at skubbe til mig og jeg måtte åbne øjnene for at se, hvad der nu var i vejen. Og ganske rigtigt: Igen stod en ældre dame foran mig med 14 rubler og kunne ikke forstå, hvorfor jeg dog ikke bare solgte hende en billet.

Når vi skulle ud af bussen, fik jeg ofte hele historien. Jeg havde i løbet af turen gladeligt overset en række passagerer, der ikke blot havde vist mig deres månedskort, men også forsøgt at købe busbilletter af mig. – For min mangefarvede jakke afslørede mig som bussens konduktør. Alle de kvindelige konduktører bar nemlig blå og gule veste, og når de ikke havde en officiel vest, så havde de bare det nærmeste, der ramte de samme farver. Gul og blå. Lige mine farver.

På turen hjem fra universitetet var jeg ofte mere vågen og kunne selv klare mig, når en passager ville betale sin billet til mig. “Det er ikke mig, der er konduktøren. – Det er hende der.” De lod aldrig helt til at tro mig og de, der af vane havde vist mig deres månedskort blev ganske forargede, når den rigtige konduktør kom forbi. “Jamen jeg har allerede vist min billet til damen derovre.” Ak ja, alt det postyr en jakke kan give.

Minde fra 2008

Dette indlæg blev udgivet i Rusland, Skt. Petersborg og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

