En forfærdelig mand

Da jeg boede i Estland var jeg så heldig både at have estiske og russisktalende venner. Mine estiske venner kritiserede mig for lidt for ofte at tage de russisktalendes parti, mens jeg til tider måtte kritisere mine russisktalende venner for ikke at gøre nok for at blive en del af det estiske samfund.  Mine russisktalende venner fortalte mig derpå diverse skræmmehistorier om den mobning de havde været udsat for i skolen, det had, de havde følt på gaden og om det forfærdelige estiske sprog, der, ifølge dem, var den største barrierre.

Jeg har selv kun oplevet ganske lidt diskrimination, når jeg har talt på russisk i Estland, en irritation over, at hende russeren, ikke har lært sproget ordentligt, lidt sure miner, der dog hurtigt forsvandt, så snart de fandt ud af, at det ikke var en russer, men en dansker, de talte med. De sure miner var nok til en gang i mellem at gøre en dårlig dag værre eller lægge en dæmper på en god dag.

Men jeg følte mig først rigtigt skræmt en dag, da jeg stille stod i sporvognen med morgendagens lektie af Pusjkin Барышна-Крестьянка og en tydeligt beruset mand begyder at mumle højlydt på et vredt engelsk en meter fra der, hvor jeg stod: “… if you want to speak f****** Russian, go home to Russia! …This is Estonia, speak Estonian! …Damn Russians. Should be killed all of them…”  Ingen sagde noget. Nogen gav ham sikkert ret. Nogle orkede bare ikke at begynde en diskussion med fuld mand. Ingen forsvarede sig højt på estisk. Jeg var fristet, men det var ikke min kamp.

Jeg fortsatte med at læse min Pusjkin-novelle og gav bagefter i mit stille sind mine russisktalende venner en smule ret, når de sagde, at de ikke var velkomne i deres hjemland Estland, og mine estiske venner måtte jeg jo så give ret i, at der var lang, lang vej igen.

Dette indlæg blev udgivet i Estland og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

