Max – Bartender og politisk kommentator

Max arbejder som bartender for turister, der har forvildet sig til Rusland. Han taler russisk, engelsk og en smule dansk. Nok til skål og velbekomme i al fald. Normalt holder han sig til at kommentere på øl, vodka og andre drikkevarer, men en kedelig eftermiddag, mens de danske turister stod og diskuterede højlydt om den danske valgkamp 2011, kom han hen til mig og spurgte mig, hvori hele postyret bestod. Det var såmænd bare at danskerne lige netop havde hørt om rød og blå bloks fremgang og tilbagegang. Hvorfor bekymrer I jer om den slags? I har jo en dronning. – spurgte Max.

Mine forklaringer om det konstitutionelle monarki, Folketinget og dronningen som kransekagefigur hjalp ikke Max. – I burde bare give hende magten. Kvinder forstår meget bedre, hvordan man leder et land, demokrati er ikke noget værd. – Sagde han og fnøs lettere foragtet.

Senere talte jeg og de danske turister om Stalin. Igen forstod Max ikke helt vores interesse for emnet. Hvorfor ville en flok danske turister så gerne høre noget om Stalin? Han var da for længst død og begravet. Men en fin fyr forresten. – Jeg fik helt lyst til at tage Max med mig hjem og fremføre ham som bevis på russernes noget bizzare forhold til politik. Og inden jeg vendte tilbage til turisterne sagde han stille. Jeg stemmer på kommunisterne – der er jo ikke andre at stemme på.

Jeg havde ikke forventet at finde en så indædt monarkist gemt i barmanden Max og hvordan han forener monarkiet med stemmen på kommunisterne ved jeg ikke helt. Men Max er en typisk russer, med kærlighed til det enkle og storslåede, som monarkiet eller diktatoren kan byde på, og med en ringeagt for politikernes ævl og kævl, der ikke kommer nogen vegne.

Dette indlæg blev udgivet i Rusland, Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

