Den russiske oplevelse nummer et

Det meste af tiden sker der ikke noget. Alligevel er Rusland ikke et land, man tager til, uden at være forberedt på lidt af hvert. Der skal nok komme til at ske noget.

I mit tilfælde blev den helt store oplevelse en anelse antiklimatisk, for mens jeg har hørt om fagfæller, der nær var blevet kidnappet af den aserbajdsjanske mafia, og andre, der levede det vilde liv i Sankt Petersborgs undergrund, så var min største russiske oplevelse den dag, da jeg i en stille søndagsmetro så en mand ligge på en bænk med et hvidt tæppe over hovedet og en politibetjent ved sin side.

Manden var død. Der var vist ikke noget at tage fejl af. Og hvad angår tidspunktet: Han har nok ikke været helt ædru, da han faldt omkuld. Jeg gik hjem og skrev til mine venner om det. Det forekom mig så søndagsagtigt. De undrede sig over, hvad jeg dog ville i sådan et barbarisk land med vilde hunde (den lille flok, der holdt til på det lokale marked), computertyve (min anden store russiske oplevelse) og fulde russere (den dag jeg så en fulderik blive banket af to politibetjente, fordi han lå og sov i parken – nej her sidder man skam op).

Mine russiske oplevelser er ikke så mange. Mine danske venner ville hævde, at de siger alt om Rusland. Jeg tror, at jeg havde set det, der var værre i Rom eller London.

Dette indlæg blev udgivet i Rusland, Skt. Petersborg og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

