Resultater af et comeniusophold

Jeg har besøgt mit gamle værtsgymnasium i Estland, hvor jeg arbejdede blandt russiske elever tilbage i 2010/2011. Lige inden mit besøg, havde jeg fået mail fra to tidligere elever. De var lige ankommet til Odense og skulle nu til at begynde på University College, finde bolig og fritidsjob, så de kunne klare sig i Danmark under uddannelsen. Og mens jeg var i Estland modtog jeg en mail fra en tidligere kollega, hvis søn nu var rejst til Aalborg for at læse. Sønnen Kristian er kommet langt. Hans mor er hviderusser. Hun forelskede sig i en estisk mand, flyttede til Pärnu, begyndte på sprogskole og blev estisk statsborger. Nu er det Kristians tur til at starte i et nyt land. Hver generation lader til at blive mere og mere europæere. Som tidligere comeniusassistent er jeg lidt glad for, at mit ophold nu betyder, at tre estere har fundet vej til Danmark.

Dette indlæg blev udgivet i Estland, Hviderusland, Pärnu, Tallinn og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

