Putins tilhænger

Jeg er vant til, at der er forskel på russere. Der er dem, der kan leve med dagens Rusland, der er dem, der ikke er tilfredse med sagernes tilstand, sidst er der de, der brokker sig. Jeg har lagt mærke til, at de russere, der kritiserer de russiske forhold mest er dem, der har uddannelse eller kontakter i udlandet. Derfor er det tit fra veluddannede russiske guider, at jeg hører kritik af dagens Rusland. De er uddannede til at udtale sig om russisk historie. De er uddannede til at præsentere deres land. Men de svarer dagligt på udlændinges spørgsmål om alt mellem himmel og jord. De lærer at sætte spørgsmålstegn ved deres lykke. De har måske rejst. De har udenlandske venner. De ved, hvad verden kan byde på. De elsker deres land, men det forhindrer dem ikke i at ønske noget bedre for deres børns fremtid.

Konstantin forbavsede mig derfor, da jeg i sommers talte med ham om russisk politik. Det undrede mig ikke, at han ikke var Pussy Riot tilhænger, men det undrede mig alligevel, at han var for Putin. Men Konstantin hører til generationen, der gerne vil et nyt Rusland. Han er godt tredive år gammel og han har oplevet Rusland fra sin værste side i 90’erne, så han bifalder Putins hårde kurs mod korruption, Putins uddannelsesprogrammer og Putins tiltag på ungdomsområdet. Konstantin kunne ikke forstå, hvorfor vi i vesten ikke kan finde den samme begejstring som han for Putins Rusland.

Dette indlæg blev udgivet i Moskva, Rusland, Skt. Petersborg og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

