Estlands to jetjagere

Estlands nationaldag. Iseseisvus Päev 2011. Jeg befandt mig på Frihedspladsen i Tallinn i 20 graders frost og troede knapt mine egne øjne, som jeg fulgte militærparaden med øjne og kamera. Forbi mig marcherede godt tre regimenter og så lod de til at tage en tur til. Et par enkelte militærkøretøjer kørte forbi. Ikke endvidere imponerende.

Over os kom to helikoptere flyvende. En mand pegede op på dem og sagde til sin sidemand: “Snart kommer Estlands to jetjagere nok også forbi.” De lo lidt over deres egen vits. Men rigtigt nok. Der kom to jetjagere og folkene, der stod omkring de vittige fyre begyndte at le lidt forlegent… 

Alligevel var der en stolthed til stede. Jeg var tilbage i Danmark, hvor vi nok brokker os om dit og dat. – Men det betyder jo, at vi holder af det.

Dette indlæg blev udgivet i Estland, Tallinn og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

