Metsalised

Metsalised var en særlig spejdergruppe i Estland, som jeg fik kontakt til gennem det estiske spejderkorps ESÜ, da jeg meldte mig som frivillig og sagde, at jeg gerne ville hjælpe til med et eller andet.

En dag inden korpslejren i 2011 blev jeg så kontaktet af lederen i Metsalised. Metsalised (Skovvæsenerne) består af ene synshandicappede spejdere og to seende hjælpere. Med synsnedsættelser fra 90% til 100% er spejderne i patruljen ikke den typiske målgruppe for de aktiviteter, man normalt beskæftiger sig med til spejder. Gå med kort, pionering, bygge i rafter, natløb, øksemærker – ja, man kan svært forestille sig en ikke-seende spejder. Men de børn, jeg mødte var topmotiverede, frygtløse og frem for alt nysgerrige og turde prøve sig frem.

De fandt sig i en række opgaver, der var beregnet på seende spejdere og fortsatte så deres vandring derudaf med diktafonen fremme. – For minderne ville de have med sig lige så vel som alle andre unge.

 Jeg kan ikke lade være med at tænke Skovvæsenerne som de ultimative spejdere fordi de, selv i deres hverdag, selv på en simpel tur ud i skoven udfordrer sig selv igen og igen – ved at turde deltage og opleve i en verden, der let kan blive utroligt kompliceret. Jeg husker da børnene stak i rend på landevejen og jeg så måtte halse efter dem med hjertet tikkende derudaf, for hvad kunne ikke hænde? Udfordrede ja! Men langt fra stakler eller ubehjælpsomme.

Hvor er lige blindespejd i Danmark?

Dette indlæg blev udgivet i Estland og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

